Site Overlay

Co zrobić, jeśli paczka zostanie dostarczona już uszkodzona?

Uszkodzenie paczki w wyniku transportu jest zawsze bardzo stresującym przeżyciem zarówno dla nadawcy, jak i dla odbiorcy. Mimo, iż firmy kurierskie dbają jak mogą o bezpieczeństwo każdej paczki, to nie są w stanie wyeliminować wszystkich zagrożeń, które czyhają zarówno ze strony nieodpowiedzialnych pracowników, jak i nieszczęśliwych zdarzeń losowych. Niezależnie jednak od przyczyny uszkodzenia paczki, po stronie odbiorcy leży bardzo duża odpowiedzialność. Warto przygotować się na takie ewentualności i poznać odpowiedzi na nurtujące pytania.

Co zazwyczaj ulega łatwemu uszkodzeniu?

Warto na samym wstępie poznać charakterystyczne cechy produktów bardzo delikatnych, najmniej odpornych na przeciążenia podczas transportu. Najczęściej uszkadzane są produkty bardzo źle zapakowane, których nadawca nie zabezpieczył wystarczająco dobrze przed uszkodzeniem. Niedostateczna ilość wypełnienia, zbyt dużo wolnej przestrzeni wewnątrz pudełka czy luźno poruszające się elementy są jednymi z wielu przyczyn zniszczenia zawartości. Równie często nadawcy w celu oszczędności pakują towar w zużyte lub zbyt małe pudełko zewnętrzne. Wówczas ciężkie elementy są w stanie z niego wypaść tuż po uniesieniu z podłogi przez pracownika.

Jednak wszystko tak naprawdę zależy od trwałości wysyłanych przedmiotów. Najmniej odporne na transport są z pewnością elementy szklane, które bardzo źle znoszą nawet niewielkie przeciążenia powstałe wskutek transportu. Szkło siłą rzeczy jest bardzo kruche i łatwo je uszkodzić nawet podczas przesuwania po podłodze czy bardzo delikatnego przenoszenia paczki w sortowni. Co więcej, na szkło szczególnie źle wpływają luźne elementy w pudełku, np. w postaci śrub czy uchwytów.

Nawet mimo bardzo dokładnego pakowania z zewnątrz, szkło może pęknąć po kontakcie z inną częścią. To także najbardziej problematyczne uszkodzenia gdyż nie widać ich z zewnątrz, dlatego odbiorca z pewnością pokwitował odbiór paczki pozbawionej nadmiernych śladów zużycia. Dalsze roszczenia są nieco trudniejsze niż w przypadku odwrotnym.

Widoczne uszkodzenie przesyłki z zewnątrz

Bardzo często uszkodzenie paczki widać już na pierwszy rzut oka podczas jej odbioru. Zgniecione rogi lub boki kartonu, dziury wykonane ostrym przedmiotem, nieoryginalne oklejenie czy zniszczone folie ochronne mogą symbolizować uszkodzenie zawartości wewnątrz. Taką paczkę warto obejrzeć bardzo dokładnie i poprosić kuriera o obecność podczas otwierania paczki i oceniania zawartości.

Warto wspomnieć tu o fakcie, iż pracownik doręczający przesyłkę ma obowiązek pozostać na miejscu zdarzenia aż do czasu wyjaśnienia lub podpisania właściwego protokołu. Jeśli jednak kurier nie dysponuje wystarczającą ilością czasu, warto go poprosić o dodanie adnotacji o uszkodzonej przesyłce i odebrać ją. Wówczas unikniemy odpowiedzialności za podpisanie odbioru paczki w dobrym stanie.

Co zrobić jeśli wnętrze paczki okaże się faktycznie uszkodzone? Jeśli kurier czekał z nami aż do czasu otwarcia przesyłki i oceny zawartości, wystarczy stworzyć odpowiedni protokół i wpisać w nim wszelkie wady opakowania oraz zawartości. Warto zrobić zdjęcia lub nagrać film telefonem komórkowym – takie rozwiązanie pomoże w dochodzeniu swoich praw. W protokole warto zawrzeć wszelkie istotne i mniej istotne kwestie, gdyż wypłacenie odszkodowania może zależeć od najmniejszych detali. Kurier doręczający powinien pomóc na każdym etapie tworzenia protokołu i ewentualnie rozwiewać wszelkie niejasności.

Jeśli jednak kurier nie mógł poświęcić czasu na dokładne zaopiniowanie paczki, a my jako odbiorca pokwitowaliśmy odbiór z adnotacją uszkodzenia przesyłki z zewnątrz, to należy ten fakt zgłosić firmie kurierskiej. Oczywiście wtedy, kiedy nie tylko uszkodzone jest opakowanie, ale też zawartość. Warto jak najszybciej skontaktować się z firmą kurierską poprzez infolinię lub formularz kontaktowy. Im szybciej zgłosimy ten fakt – tym mniejsze wątpliwości będzie mieć firma kurierska. Mimo, iż na zgłoszenie zazwyczaj przysługuje 7 dni, to jednak czas nie działa na naszą korzyść.

Przesyłka uszkodzona tylko wewnątrz

Gorszym przypadkiem jest z pewnością odbiór przesyłki, której zawartość została uszkodzona, a z zewnątrz nie było widać jakichkolwiek niepokojących śladów. Wówczas warto dosłownie natychmiast zadzwonić na infolinię i poznać wszelkie następne kroki obowiązujące u danego przewoźnika. Mimo, iż na zgłoszenie reklamacji przysługuje ustawowe 7 dni, to i w tym wypadku czas bardzo mocno się liczy na korzyść odbierającego. Co ważne, także nadawca zostanie poproszony o przedstawienie sposobu pakowania i doboru ewentualnych oznaczeń dodatkowych.

Udowodnienie takich uszkodzeń bywa trudne i żmudne, ale zazwyczaj się udaje, oczywiście jeśli jest zasadne. Gro klientów nie pakuje towaru z należytą starannością i nie zapewnia im pełnej ochrony, dlatego często uszkodzeń można było uniknąć. Niezależnie jednak od okoliczności wydarzenia warto wiedzieć, że uszkodzenia przesyłek zdarzają się stosunkowo rzadko, ale jeśli już powstaną – to należy znać swoje prawa. Jako odbiorca nie możemy wymagać rekompensaty od sprzedawcy, a od firmy kurierskiej, która zrealizowała przesyłkę w nieodpowiedni sposób.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

sześć + dwadzieścia =