Site Overlay

Jakim transportem wysyłane są paczki do USA

Jakim transportem wysyłane są paczki do USA

W USA zamieszkuje bardzo liczna polonia. Na ten moment liczba polaków sięga 3,3% całej ludności Stanów Zjednoczonych i wynosi nieco poniżej 10 000 000 osób. Jest też coraz bardziej znacząca – to w końcu ¼ całej ludności Polski. Nie dziwi zatem ilość paczek nadawanych do USA przez firmy kurierskie czy też za pośrednictwem Poczty Polskiej. W USA mamy rodziny, przyjaciół czy partnerów biznesowych, do których czasami jesteśmy zmuszeni nadać przesyłkę z różną zawartością. Warto wiedzieć, jak realizowany jest łańcuch dostaw na linii Polska-USA i z jakich środków transportu korzystają firmy kurierskie podczas realizowania usługi. Przez bardzo dużą odległość okazuje się, że dostawa jest skomplikowana, lecz perfekcyjnie zaplanowana logistycznie.

Wszystko zaczyna się od nadania paczki w Polsce

Pierwszym problemem, przed którym stanie nadawca chcący wysłać przesyłkę do USA, jest wybór przewoźnika. W Polsce transport międzynarodowy poza Unię Europejską wykonuje tylko kilka wiodących firm kurierskich z najbardziej rozbudowaną siatką punktów, hubów i magazynów. Jest wśród nich między innymi marka FedEx, UPS i DHL, a także mniejsze firmy świadczące prywatne usługi kurierskie. Wybór konkretnej firmy warto uzależnić między innymi od ceny, a także od zakresu usług dodatkowych i od prywatnych upodobań. Co ciekawe, różnice w cenach są bardzo znaczne i potrafią różnić się o 50%, lecz nie zawsze wybór tej tańszej jest opłacalny. Często okazuje się, że w ramach droższej usługi jest już zawartych kilka usług dodatkowych, a sam transport może trwać zdecydowanie krócej.
Po wyborze właściwego przewoźnika przychodzi czas na nadanie zamówionej i opłaconej przesyłki. Większość paczek jest nadawanych w punkcie nadań danej firmy kurierskiej lub w jednym z wielu punktów obsługi platformy wysyłkowej, takiej jak epaka.pl. Wówczas zapakowaną przesyłkę przekazujemy w ręce pracownika punktu obsługi i tym samym działanie z naszej strony możemy uznać za zakończone. Cała reszta pozostaje w rękach firmy kurierskiej, która wraz z odbiorem paczki rozpoczyna wszelkie działania mające na celu przekazać ją prosto do rąk odbiorcy oddalonego o wiele tysięcy kilometrów.

Droga paczki w Polsce

Paczka po przekazaniu do punktu obsługi oczekuje na jej odbiór przez kuriera, który zazwyczaj pojawia się w nim pod koniec swojej pracy i zabiera wszystkie pozostawione przez klientów paczki. Pracownik zawiezie ją do swojej “bazy”, czyli sortowni, w której pozostawi naszą przesyłkę, by zajęli się nią inni pracownicy. Zdecydują oni między innymi o następnym przystanku i automatycznie ją posortują specjalnymi narzędziami sortującymi, które znacznie przyspieszają pracę.

Paczka trafi wówczas do dużego samochodu ciężarowego wraz z setkami innych przesyłek, który dowiezie je na zaprzyjaźnione lotnisko. Co ciekawe, nie musi to być w Polsce. Bardzo często firmy transportowe wysyłają przesyłki samolotem ze swoich centralnych hubów lotniczych w jednym miejscu w Europie, np. w Niemczech. Tam paczka przejdzie badanie bezpieczeństwa, a także zostanie załadowana do samolotu i pokona pewien dystans. Firmy kurierskie starają się, aby nie były wymagane żadne przystanki, dlatego samolot raczej z pewnością trafi od razu do następnego hubu lotniczego, tym razem w USA.

Tam paczka zostanie odebrana z lotniska przez duży samochód ciężarowy, który dowiezie ją do sortowni umieszczonej najbliżej miejsca docelowego danej przesyłki. Paczka może przejść wówczas odprawę, często są wymagane także dodatkowe dokumenty lub informacje. Na drugi dzień z samego rana, przesyłka zostanie odebrana przez pracownika kurierskiego i doręczona do odbiorcy. Tak pokrótce wygląda droga paczki nadawanej do USA.

Jakimi zasobami dysponują firmy kurierskie?

Warto wiedzieć, że na tak zgrane logistycznie rozwiązanie może sobie pozwolić tylko kilka absolutnie największych firm spedycyjnych. Dla większości mniejszych spedytorów działanie tego typu nie miałoby żadnego sensu biznesowego, gdyż opłacalność tak dalekiego transportu opiera się na dużym wolumenie. Im większa ilość przesyłek w danym transporcie – tym cena paliwa czy pracowników rozkłada się na więcej paczek. Dlatego też bardzo często paczki są magazynowane przez kilka dni, aby “dopełnić” dany samolot lub samochód ciężarowy.

Dla przykładu, firma UPS posiada aż 1800 obiektów operacyjnych na całym świecie, w tym aż 14 hubów lotniczych, w tym znany Louisville International Airport. Marka dziennie obsługuje 1077 lotów krajowych oraz 1090 lotów międzynarodowych, realizowanych za pomocą 249 samolotów firmowych oraz 420 samolotów wynajmowanych lub czarterowanych. W dodatku firma obsługuje aż 374 porty lotnicze krajowe oraz 313 międzynarodowych i dostarcza przesyłki również rowerami. Siatka połączeń tego przewoźnika jest fantastycznie zaprojektowana i razem z FedEx stanowi wzór dla innych przewoźników. Konkurencyjna marka FedEx ma 18 głównych hubów, w tym sławny Memphis International Airport, które umożliwiają sprawny przewóz paczki aż do USA, a także dysponuje największą flotą powietrzną, mianowicie 385 samolotami firmowymi oraz 284 kontraktowymi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 × dwa =