Site Overlay

Kto odpowiada za zniszczenie paczki w transporcie?

Polski handel przenosi się do Internetu

Przez ostatnie 20 lat jesteśmy świadkami prężnie rozwijającego się Internetu. Dzisiaj każda dziedzina życia jest z nim ściśle związana. Internet służy do rozrywki, nauki, zabawy, pracy, a także do robienia zakupów. Według badań ,,E-commerce” przeprowadzonych przez Gemius Polska w 2016 r., ponad 50% internautów robi zakupy w sieci. Dlatego sklepy internetowe udoskonaliły swoją sprzedaż. Możemy cieszyć się darmową dostawą, śledzić paczkę od momentu jej przekazania kurierowi, być względnie spokojni o nasze produkty zamówione w sklepach on-line. Ale co w przypadku, gdy paczka ulegnie zniszczeniu?

Sprzedający-przewoźnik-kupujący

Na początku zwróćmy uwagę na Ustawy regulujące poruszanie się w tym temacie

  1. Ustawa z dn. 23 kwietnia 1963 r. Kodeks Cywilny, Dz.U z 2016 r. poz. 360
  2. Ustawa z dn. 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, Dz.U z 2015 r. poz. 915

Ważną kwestią jest też ustalenie czy odbiorca jest konsumentem (kupującym towar na własny użytek), czy podmiotem profesjonalnym (przedsiębiorcą), który nabywa towar na potrzeby swojej działalności gospodarczej.

Konsument ma więcej możliwości, jest bardziej chroniony przez polskie prawo. Może on domagać się odszkodowania od przewoźnika jak i od sprzedającego. Natomiast przedsiębiorca może domagać się odszkodowania jedynie od przewoźnika np. Poczty Polskiej czy firmy kurierskiej, zgodnie z Art.548 Kodeksu Cywilnego

Odpowiedzialność sprzedawcy

W momencie wydania przesyłki przewoźnikówi, sprzedawca zostaje zwolniony z odpowiedzialności, jest to tzw. ,,przejście bezpieczeństwa”. Jeśli uszkodzenie powstało w drodze i jest to możliwie udokumentowane, kupujący może domagać się odszkodowania wyłącznie od przewoźnika. W tym miejscu istotny jest protokół szkody, do którego zobowiązany jest kurier, gdy paczka ulegnie uszkodzeniu mechanicznemu.

Jeśli stan rzeczy wskazuje na uszkodzenie, które powstało przed wydaniem towaru przewoźnikówi, kupujący od razu powinien to zgłosić sprzedawcy. Powinien również zadzwonić na infolinię danego przewoźnika, podając numer przesyłki i swoje dane, aby sprzedawca nie mógł zrzucić odpowiedzialności na przewoźnika, zgodnie z Art. 548 KC.

Wyciągając z tego wnioski, kupujący sam powinien, w miarę możliwości, udowodnić, w którym momencie mogło nastąpić uszkodzenie zamówionej rzeczy. Nie musi tego robić, jeśli kurier sporządził protokół szkody – w tym przypadku pracownik może zostać pociągnięty do odpowiedzialności finansowej.

W świetle prawa tylko konsument jest uprawniony do składania reklamacji wobec przewoźnika, w razie gdyby podejrzewał uszkodzenie powstałe w trakcie transportu. Sprzedawca nie ma takiego prawa. Jeżeli jednak zdarzyło się tak, że to sprzedawca będzie dochodzić od przewoźnika odszkodowania, konsument powinien zawrzeć umowę cesji, w której przekazuje swoje prawa sprzedającemu.

Alternatywa dla każdej ze stron

Istnieje jeszcze jedno rozwiązanie. Otóż ekspertyza techniczna producenta danego produktu, która oceni charakter uszkodzenia i wyda opinię.

Np. uszkodzenie mechaniczne spowodowane upadkiem z wysokości będzie się różniło od upadku, którego urządzenie doznałoby w dobrze zabezpieczonym kartonie podczas podróży do klienta. W tym przypadku nie będzie wątpliwości, kto zawinił uszkodzenia towaru. Reasumując, za wysłany towar, paczkę, odpowiedzialność jest poniekąd zbiorowa  Sprzedający powinien odpowiednio zabezpieczyć paczkę przed podróżą, powinien korzystać ze sprawdzonego przez siebie przewoźnika. Kurier w razie uszkodzenia towaru, bądź zmiany formy zabezpieczającej paczkę powinien spisać protokół szkody. Kupujący powinien sprawdzić stan zamówionych rzeczy bezpośrednio przy kurierze otwierając paczkę

Nie zawsze wszystkie te procedury są wypełniane rzetelnie. A dochodzenie swoich praw, czy to przez sprzedającego, kupującego, bądź przewoźnika, zwykle bywa długie i uciążliwe. Składając reklamację, ciężko jest wyegzekwować zwrot pieniędzy, jeśli kupujący w odpowiednim momencie nie sprawdzi stanu odebranego przedmiotu. Dostarczona paczka powinna zostać otworzona i sprawdzona przy kurierze. Mimo to, często z braku czasu i pośpiechu kuriera, tego nie robimy. Co jest punktem zaczepienia dla sprzedającego i przewoźnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

11 + dziewiętnaście =