Site Overlay

Uszkodzona paczka – co robić?

Z czego wynikają i jakie są uszkodzenia przesyłek

Badania statystyczne pokazują, że Polacy pokochali kupowanie w sklepach internetowych. Jest to spowodowane kilkoma przyczynami. Przede wszystkim sklepy internetowe oferują szerszy asortyment od sklepów stacjonarnych. Klienci mogą więc wybierać spośród większej ilości produktów. Istotne znaczenie ma również cena. Zdaniem wielu konsumentów w Polsce, kupowanie przez internet jest zdecydowanie tańsze niż w tradycyjnych sklepach.
Podstawową wadą kupowania na odległość jest to, że towaru nie otrzymuje się od razu i trzeba poczekać na jego otrzymanie. Dostarczenie przesyłek przez wiodące firmy kurierskie trwa zazwyczaj od jednego do dwóch dni. Niestety, zdarza się, że klient otrzymuje uszkodzoną paczkę. Uszkodzenia te zazwyczaj powstają podczas przeładunku towarów. Zanim zamówiona paczka trafi do odbiorcy, zostaje przekazana od sprzedawcy do firmy kurierskiej. Wysyła się ją do magazynu, gdzie jest przekazywana do odpowiedniego kuriera. Zaś kurier za pomocą samochodu dostawczego dostarcza ją pod wskazany adres. Duża ilość pośredników sprawia, że niekiedy dochodzi do uszkodzeń.

Zasadniczo wyróżnia się dwa rodzaje uszkodzeń. W pierwszym przypadku dochodzi do sytuacji, gdy naruszone zostaje opakowanie zewnętrzne. Takie uszkodzenia są zazwyczaj widoczne na pierwszy rzut oka i mogą przyczynić się do zniszczenia znajdującej się wewnątrz przesyłki. W drugim przypadku, nie dochodzi do naruszenia opakowania. W takiej sytuacji przesyłka zostaje uszkodzona, chociaż opakowanie wydaje się całe i nienaruszone.

Uszkodzenie przesyłki przy widocznych uszkodzeniach opakowania

W przypadku stwierdzenia uszkodzenia opakowania zewnętrznego należy otworzyć przesyłkę w obecności kuriera i sprawdzić jej stan techniczny. Zniszczenie zewnętrznej warstwy wcale nie musi oznaczać, że doszło do uszkodzenia zawartości. Bez względu jednak na to, w jakim stanie znajduje się towar, należy sporządzić protokół szkody. Wzór dokumentu powinien mieć ze sobą kurier. Sporządzenie takiego dokumentu jest podstawą do zgłoszenia ewentualnej reklamacji, jeżeli okaże się, że przesyłka została jednak uszkodzona. Należy pamiętać, że każdy klient ma prawo otworzyć przesyłkę w obecności kuriera i sporządzić protokół szkody. Jakiekolwiek tłumaczenia kuriera, że nie ma czasu na takie działania są niedopuszczalne i niezgodne z obowiązującym prawem.

Uszkodzenie przesyłki bez widocznych uszkodzeń opakowania

Zdarza się, że zamówiona przesyłka jest uszkodzona, chociaż opakowanie nie zostało w żaden sposób zniszczone. W takiej sytuacji dochodzenie swych praw jest trudniejsze, zwłaszcza jeżeli paczka nie została otworzona w obecności kuriera. Pierwszym krokiem do uzyskania rekompensaty jest złożenie reklamacji w firmie kurierskiej. Należy to zrobić niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni od daty otrzymania towaru. Sposób składania reklamacji uzależniony jest od poszczególnych firm. Do reklamacji należy dołączyć fakturę lub paragon oraz formularz reklamacyjny. Zgodnie z przepisami firma kurierska ma 30 dni na odpowiedź. Jeżeli jej nie udzieli, reklamację uznaje się za przyjętą. W przypadku uzyskania odmowy pozostaje dochodzenie swych praw na drodze sądowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

osiemnaście − 10 =